SHOWROOM + 372 504 3272

By IRIS JANVIER

Posted in

STOCKHOLM – SKANDINAAVIA SUURE ALGUSTÄHEGA

Võtsime ette päevase reisi Stockholmi ning plaanisime oma tripist võtta kõik, mis võtta annab. Tahtsime kindlad olla, et terve päeva vältel saaks võimalikult palju erinevaid elamusi- nii toidu-, kunsti- kui ka arhitektuurimaailmas.

Otsustasime, et kasutame kindlasti võimalust ning sõidame metrooga – meil ju Eestis seda teha ei saa! Liiklemine on tehtud võimalikult lihtsaks ja arusaadavaks. Lisaks kaunistab metroojaamasid põnev kunst, mida ooteplatvormil nautida ning mis annab inspiratsioonilaksu terveks eelseisvaks päevaks.

Metrood oodates tuleb aega hästi ära kasutada, et teha paar pilti.

Meie esimene peatus oli Fotografiska. Nagu nad ise enda kohta ütlevad, ei ole see mingi tavaline muuseum. See on üks tõeliselt inspireeriv kohtumispaik rahvusvahelisele fotograafiale ja on alates avamisest kajastanud selliste maailmakuulsate fotograafide nagu Leibovitz, Brandt, LaChapelle jpt, töid.

Millist näitust esimesena külastada?

Näitustest jäi kõige eredamalt meelde väljapanek fotodest, mis kujutasid elu Skandinaaviamaades. Näitus kandis nime “Nordic Life”. Läbi fotode oli hästi edasi antud tavaliste inimeste igapäevaelu, mida muidu ilmselt sellise nurga alt ei kogeks. On uhke tõdeda, et üks selline maailma tasemel eksklusiivne pärl, nagu Fotografiska, asub ka meie oma Tallinnas.

Siin aga klõps Jimmy Nelsoni näitusest “Homage to Humanity”, mida võis paar kuud tagasi näha ka Tallinna Fotografiskas.

Rootsis ei saa üle ega ümber kaneelisaiadest! Rootsipäraselt kutsutakse neid kanelbullariteks.

Peale meeleolukat Fotografiska külastust isutas meil juba mõne põneva maitseelamuse järele ning suundusime kohalikku pagarikotta Fabrique Stenugsbageri. Neil oli suur valik erinevaid magusaid ja soolaseid küpsetisi ning teenindaja soovitas meil kindlasti proovida nende kõige populaarsemat toodet – kaneelisaia (mõni ime, eks). See oli tõesti imeline!

Väike armas pagariäri

Järgmise sihtkoha, Nationalmuseumini, oli veel pisut maad kõndida ning saime tänu sellele kilomeetrite viisi Stockholmi tänavate maagilist arhitektuuri nautida. See linn on väga skandinaavialik, kõik on nii puhas, läbimõeldud, maitsekas. Igal pool on palju pisikesi poode, butiike ja kohvikuid, millest on raske ilma sisse piilumata mööda jalutada. Ühine oli ka tähelepanek, et iga teine vastutulev inimene nägi meie arvates nii stiilne ja maitsekas välja ning sedasorti väljendusrikkust oli lausa lust kõrvalt jälgida. Linnas ekseldes võib kaduda ajataju ning telefoni mälul on oht kiiresti tänu piltilusatele kohtadele täis saada.

Ainuüksi Rootsi tänavatel jalutades ja inimesi jälgides võib ammutada niivõrd palju inspiratsiooni

Nationalmuseum on võrreldav meie Eesti ERM’iga. See muuseum peitis endas mitmeid kuulsate Rootsi kunstnike teoseid läbi aegade. Meile meeldis väga ka see maja ise – trepid, laed, isegi uksed ja aknad olid äärmiselt kaunid ja omanäolised. Tegemist on veidi rahvarohke kohaga, kuna muuseumi külastamine on kõigile tasuta.

Nationalmuseumis skulptuuridega tõtt vaatamas

Kui me juba muuseumite lainel olime, siis Nationalmusemist üle silla ühel väikesel saarel oli veel mitu muuseumi, millest otsustasime külastada ArkDes ehk arhitektuuri ja kunstimuuseumit. Väljapanek “How Concrete Panels Changed the World” kõnetas meid vägagi, sest eks ole ju meilgi linnapildis seda betoondzunglit palju näha.

Ka see pilt on tehtud tegelikult Nationalmuseumi treppidel. Peale avastust, et see kleit läheb perfektselt kokku nende seintega.

Olime oma elamusi täis päeva juba lõpetamas, kui tänavatel ekseldes riivas meie silma Riche. See baar-restoran lihtsalt kutsus meid sellest külmast ja kargest ilmast enda sooja ja hubasesse atmosfääri. Teadsime, et pika päeva lõpetuseks oleme välja teeninud ühed mõnusad karastavad joogid ning isuäratavad snäkid, mida me juba sisse astudes teiste einestajate laual nägime. Nautisime ja muljetasime oma teguderohkest päevast, mõnus!

Cheers Riche!

See väike getaway oli täpselt see, mida siia sombusesse sügisaega vaja oli, kuna andis piisavalt inspiratsiooni ja uut hingamist, et siis jälle värskema peaga uute tegemistega algust teha.

AITÄH STOCKHOLM – KOHTUME PEAGI!